A trecut un an de cand am deschis firma mea care se ocupa de doua magazine online. Unde ma aflu azi? Nu ma mai aflu. Adica firma este in curs de inchidere. Probabil ca acum va intrebati ce nu a mers. Iata o lista cu lucrurile care cred eu ca m-au adus la aceasta decizie:
- Nu am fost exclusiv antrepronor. Adica eu am avut tot timpul un job de 8 ore la care mergeam zilnic. Si pe langa copii, casa si activitati cotidiene. Astfel ca timpul meu efectiv dedicat business-ului (exceptand perioada in care am deschis, cand m-am dedicat doar acestui aspect) era foarte putin. Lucram in fiecare pauza pe care o prindeam, insa asta insemna concentrare redusa si intreruperi multe. Deci, pentru mine ideea cu afacerea proprie dupa ora 5 nu a functionat deloc.
- Nu am stiut sa estimez costurile si le-am alocat gresit. Prea mult in stocuri, prea putin in reclama. Acum stiu ca banii cei mai bine investiti sunt cei care iti aduc clientii.
- Nu am avut o strategie bine gandita despre cum voi vinde concret. M-am bazat foarte mult pe calitatea produselor mele si pe faptul ca tendinta de a cumpara online este in continua crestere. Fals. In domeniul fashion, oamenii din tara noastra sunt reticenti in a cumpara online. Am primit de multe ori mesaje de genul “sunt foarte faine hainutele, dar mi-e teama sa comand online”.
- Lipsa experientei. Orice pas pe care l-am facut in anul acesta de “business” a insemnat documentare de una singura, intrebari si cautari. Adica timp. Care oricum era putin.
- Dezamagirea esecului. Cand am vazut ca lucrurile nu merg asa cum mi-am imaginat eu, mi-am pierdut motivatia. Acest lucru a fost “ajutat” si de salariul meu lunar, unde munceam, dar eram remunerata. Pentru business doar munceam si aduceam bani de la mine. Cred insa ca daca aveam doar business-ul nu as fi lasat dezamagirea sa ma cuprinda asa repede.
Insa, am invatat extrem de mult in acest an. Chestii concrete, care mi-au ramas: cum functioneaza un magazin online, design web (mi-am facut singura site-urile, bineinteles stiu la un nivel basic), fotografie de produs, constructie de pagini de FB, lucrul cu un program de gestiune si multe altele.
Asadar, consider ca a fost o experienta de invatare pe care nu mi-ar fi adus-o nici macar inca 3 ani de facultate. Plus ca se spune ca abia la a treia incercare ai succes in afaceri. Poate candva va veni si randul urmatoarelor doua.
Cu drag,
Ramona.
Lilia
Chiar ma intrebam zilele trecute ce mai faci cu magazinul online. Acum am aflat raspunsul.
E bine ca ai invatat ceva din asta. Ar mai fi cateva lectii pe care si eu, la randul meu, le-am invatat candva:
– exista 3 tipuri de antreprenoriat (din punctul meu de vedere): cel inceput dintr-o mare pasiune, cel ce identifica o nevoie reala a pietei si cel de conjunctura.
– nici un business (din categoria 1 si 2) nu rezista daca nu exista implicare maxima a minim unei persoane. Astfel ca trebuie sa intelegem si sa apreciem cu atat mai mult angajatorii privati care, desi de multe ori noi nu vedem, se implica si se dedica enorm.
– orice castig implica un risc. Acel risc trebuie asumat si calculat. Cartile de business si management isi au rostul lor si cine nu intelege asta nu are sanse sa performeze pe termen lung
– nu renunta. Nu te opri. Odata ce ai incercat acest drum trebuie sa perseverezi. O noua incercare cu lectiile invatate. Cu siguranta intr-o zi norocul iti va surade 🙂
Astea sunt cateva dintre lectiile invatate de mine.
Mult succes in continuare, Ramona!
Ramona
Multumesc mult! ?